Innovation uppstår vid gränser. Om kunskap, konflikter och kreativitet.
I en värld där innovation är avgörande för konkurrenskraft och utveckling, är det lätt att tro att lösningen ligger i mer teknik, fler idéer eller snabbare processer. Men forskning visar att nyckeln till verklig innovation snarare ligger i hur vi hanterar organisatoriska gränser – mellan människor, avdelningar och kunskapsområden.
Organisationsforskaren Paul Carliles sammanfattar i en artikel från 2004 fler viktiga perspektiv på just detta. Han visar att innovation inte bara handlar om att överföra information, utan om att översätta och transformera kunskap i mötet mellan olika domäner. För dig som arbetar som chef, ledare och organisationsutvecklare ger hans ramverk konkreta verktyg för att förstå varför samarbete ibland leder till genombrott – och ibland till frustration eller i värsta fall sammanbrott.
Tre typer av gränser – och varför de spelar roll
Carlile identifierar tre typer av gränser som organisationer måste hantera när olika områden samarbetar:
1. Syntaktiska gränser – när språk räcker
Här handlar det om att ha ett gemensamt språk eller terminologi. Om alla använder samma begrepp och mått, kan kunskap överföras relativt enkelt. Det är som att skicka ett mejl – så länge mottagaren förstår orden, fungerar kommunikationen.
* Bra för stabila miljöer med låg komplexitet.
2. Semantiska gränser – när mening måste skapas
När olika grupper tolkar samma ord på olika sätt uppstår semantiska gränser. Då räcker det inte med gemensamma termer – man måste skapa gemensam förståelse. Det kräver dialog, tolkning och ibland översättning.
* Exempel: Vad betyder "effektivitet" för HR jämfört med produktion? Här behöver man mötas till exempel i teamarbete.
3. Pragmatiska gränser – när intressen krockar
Den mest komplexa typen av gräns uppstår när olika grupper har olika mål eller incitament. Här räcker det inte med att förstå varandra – man måste förhandla, kompromissa och ibland förändra sin egen kunskap.
* Exempel: Designteamet vill ha en snygg form, men säkerhetsteamet kräver en annan struktur för att klara krocktester. Här underlättar pedagogiska modeller och bilder för samsyn.
Tre dimensioner av komplexitet
För att förstå varför vissa gränser är svårare än andra, lyfter Carlile fram tre faktorer:
Skillnad – olika typer eller mängder av kunskap.
Beroende – grupper är ömsesidigt beroende av varandra för att nå mål.
Nyhet – nya krav eller situationer där tidigare kunskap inte räcker.
Ju mer av dessa faktorer, desto mer ansträngning krävs för att dela och förstå kunskap – och desto större potential finns för innovation!
Ett exempel från industrin
Carlile illustrerar sitt ramverk med ett exempel från bilindustrin. Ett företag utvecklade ett nytt simuleringsverktyg för att hjälpa olika ingenjörsgrupper samarbeta i tidiga designfaser. Verktyget fungerade utmärkt i ett projekt – men misslyckades i ett annat. Varför?
I det misslyckade fallet antog teamet att tidigare lösningar fortfarande gällde, trots att ny teknik och nya krav förändrat förutsättningarna. De missade att en ny situation hade uppstått, och använde ett språk som inte längre räckte för att förstå konsekvenserna.
Resultat: dyra förseningar och omarbetningar – trots att verktyget var detsamma.
Innovation kräver transformation
Carliles viktigaste poäng är att innovation inte sker genom enkel överföring av kunskap. Den kräver att vi:
Identifierar skillnader i perspektiv.
Skapar gemensam förståelse.
Förhandlar fram nya lösningar som förändrar både innehåll och relationer, och våra perspektiv.
Det är i denna transformativa process som verklig innovation uppstår.
Koppling till annan forskning om innovation
Det finns flera styrkor i Carliles artikel. En är att han inom ett ramverk sammanfattar organisationsforskning över 100 år, såväl James (1907) som Shannon och Weaver (1949) nämns. En annan är att han sedan lägger ut ett antal hörnstenar som forskare sedan kunnat bygga vidare på. Till exempel bygger en artikel från 2024 om innovationsekosystem vidare på hans tankar om innovation och förmågan att hantera semantiska och pragmatiska gränser (De Moortel & Crispeels, 2024). Slutligen delar han med sig av verklighetsnära exempel som gör forskningen användbar.
Vad betyder detta för dig i praktiken?
Om du vill främja innovation i din organisation, behöver du mer än teknik, idéworkshops och innovationslab. Du behöver:
Identifiera vilka gränser som finns mellan grupper.
Skapa gemensamma språk och förståelser.
Underlätta förhandlingar och transformation av kunskap.
Bygga kapacitet och förmåga att hantera nyhet och komplexitet.
Innovation är inte bara en kreativ process – det är en organisatorisk förmåga att hantera olikhet.
Litteratur
Paul R. Carlile, (2004) Transferring, Translating, and Transforming: An Integrative Framework for Managing Knowledge Across Boundaries. Organization Science 15(5):555-568.
Om författaren: Anna Derwinger Hallberg är tidigare kollega till oss på Sandahl Partners och en erfaren organisationspsykolog med djup förståelse för ledarskap, förändringsarbete och komplexa verksamheter.
Med en bakgrund som forskare och lång erfarenhet som chef och ledare, har Anna nyligen tagit sig an rollen som utredare av det samlade verksamhetsstödet vid Linköpings universitet. Hon är dessutom en skicklig skribent med flera texter och publikationer bakom sig.