Omorganisation och negativitet
“Vi har genomgått en tid av omorganisation och uppsägningar och stämningen präglas av negativitet och misstro. Det är för litet samverkan mellan avdelningar och avståndet mellan chefer och medarbetare är för stort.”
Uppdraget
Önskemålet från kunden är att tillsammans med organisationen utvärdera och reflektera över den period som varit. Att få sätta ord på den frustration och oro som väckts för att kunna gå vidare in i en omorganisation med full kraft.
Målet
Det yttersta målet är att den beslutade handlingsplanen som omorganisationen syftar till, ska realiseras. För att det ska ske behöver man utveckla och höja samarbetsförmågan i organisationen, det vill säga öka graden av samarbete, kunskapsdela bättre och möjliggöra fler problemlösande möten mellan individer och enheter.
Ett övergripande mål är att staka ut en tydlig riktning för hela organisationen och säkerställa att alla tydligt kan se hur de kan bidra till att målet nås.
Insatsen
Inledande analys i workshopformat tillsammans med ledningsgruppen, enkät med CIM, en styrgrupp tillsätts med både ledning och medarbetare för att tillsammans med Sandahls arbeta fram en process under längre tid. Mycket arbete görs internt under ledning av chefer och HR, annat görs med hjälp av Sandahls organisationspsykologer.
Resultatet
Utvärdering i styrgrupp? Implementeringen av handlingsplanen följdes upp och visade gott resultat. I en mätning med CIM visade sig den kollaborativa förmågan ha utvecklats väsentligt.
Mät för att tydliggöra och hitta utmaningar.
Organisationspsykologen inledde analysarbetet med att träffa ledningsgruppen som grupp och gemensamt sortera i utmaningar och önskad effekt. Därefter genomfördes en enkät med Collaborative Intelligence Measurement, CIM, där alla avdelningar fick svara på hur de ser på samarbetet mellan och inom sina verksamheter.
Något i kommunikationen har inte fungerat bra, vilket också visar sig i mätningen. I det läge man nu befinner sig med en handlingsplan att realisera är det centralt att informationsdelning fungerar väl.
Utifrån mätningen blir det tydligt att utmaningar och kommunikationsproblem är större mellan vissa team och avdelningar än andra.
Ledningsgruppen upptäckte även att de själva behövde vässa sitt samarbete parallellt med utvecklingsarbetet i organisationen och ett program för detta formades i samråd med organisationspsykologen. Ett ytterligare nästa steg hade också kunnat vara tidsbegränsade handledningsgrupper för chefer för att stärka ledarskapet och befästa de goda resultat som uppnåtts.
-
Vår samtid präglas av en snabb förändringstakt, vilket ställer stora krav på vår anpassningsförmåga, något som bland annat beskrivits av den tyske sociologen Hartmut Rosa. Roller och arbetsuppgifter blir mer och mer specialiserade, medan komplexiteten i våra mänskliga system blir allt större. Att då se helhet och gemensam riktning blir en utmaning, liksom att få till samarbeten mellan avdelningar och funktioner. Just den sortens samarbete som är viktigt när hierarkier blir långsamma och intern konkurrens kommer i vägen.
Förutom tydliga mål och psykologisk trygghet (länk till artikel) är det i en sådan här kontext viktigt att stärka grunden för gränsöverskridande samarbete – vår kollaborativa förmåga. Detta har Jody Hoffer Gitell, forskare vid Brandeis University's Heller School, visat i bland annat studier av sjukvårdspersonal och flygbolagsanställda. Även organisationer som inte genomgått stora förändringar har mycket att vinna på att utveckla den kollaborativa förmågan, Hoffer Gitell kallar det Relational Coordination.
All förändring innebär förlust av något, vilket är en av orsakerna att vi människor påverkas starkt av förändringar, mest om de upplevs som negativa förstås.
Forskning om förändring visar att man ofta underskattar det mänskliga och relationella perspektivet och lägger för lite tid på att samtala, svara på frågor, skapa forum för att mötas. Här behöver vi en referens kanske? (Road to comitment är en modell som vi använder ibland, men osäker på hur beforskad den är.) Hittar inget vid sök på såväl google scholar som vanliga google (med undantag för en konkurrent?)
-
Böcker:
Helmut Rosa. (2014). Acceleration, modernitet och identitet : tre essäer.
Helmut Rosa. (2015). Social Acceleration
Video:
Jody Hoffer Gittell: What is Relational Coordination?
Vetenskapliga artiklar: Hoffer Gittell, et al. (2013) Interprofessional collaborative practice and relational coordination: Improving healthcare through relationships, Journal of Interprofessional Care, 27:3, 210-213,
Känner du igen dig?
Ledarskapsprogrammet XXXX är inriktat på att öva de färdigheter som hjälper dig hantera situationer likt den ovan. Läs mer om programmet och hör gärna av dig för att se hur Sandahl Partners kan stödja dig och din organisation.