Tredje generationens coaching
Många, många miljoner träffar fick jag redan för tio år sedan när jag sökte på ”coaching” (på Google), trots att coachingen som begrepp och företeelse inte har så många år på nacken. Coaching dök upp inom idrottens värld under 70-talet, och började etablera sig inom arbetslivet så sent som i början av 2000-talet. Idag finns det överallt och kan betyda nästan vad eller vem som helst. Det finns säljcoacher, livscoacher, hälsocoacher, chefscoacher. Om man vill bli coach, finns det flera organisationer som erbjuder kortare eller längre kurser för att bli certifierad i en viss metodik.
Första generationens coaching
Psykologiprofessor Reinhard Stelter vid Köpenhamns Universitet gjorde en ansats att klargöra skillnaden mellan olika sorters coaching i sin bok A Guide to Third Generation Coaching (2014). Han ser ett tydligt utvecklingsperspektiv. Första generationens coaching var problem- och målfokuserad, med tydligt ursprung i just idrottens värld. Syftet med denna typ av coaching är att förbättra något som inte är tillräckligt bra, att öka prestation och nå konkreta resultat. Coachen är experten som hjälper klienten att formulera mål och träna på nya beteenden.
Andra generationens coaching
Andra generationens coaching fokuserar på framtiden och möjliga lösningar. Syftet är att hjälpa klienten att hitta motivation och se världen ur en annan vinkel. Fokus är på styrkor, goda exempel och utveckling. Tankar och metoder hämtas bland annat från positiv psykologi. Coachens roll blir mer en facilitator som ställer utforskande frågor och leder samtalet.
Tredje generationens coaching
Tredje generationens coaching har fokus på dialog, reflektion och värderingar. Syftet är att skapa mening och djupare förståelse av sig själv, andra och sammanhangen. Samtalet fokuserar på dilemman där enkla svar saknas och att utforska verkliga och upplevda hinder. Coachen blir en mer jämbördig samtalspart, som också själv behöver öppna upp för att bli överraskad och se nya perspektiv.
Professor Stelter menar att efterfrågan ökar (eller borde öka) på den tredje generationens coaching och att det finns goda skäl till det. I vårt globala, hyperkomplexa samhälle är behovet av och kravet på lärande och utveckling livslångt. Att kunna reflektera och se sig själv i relation till det större sammanhanget blir helt enkelt allt viktigare. I vår tid då alla auktoriteter utmanas och kunskapen inte längre är i händerna på experter, behöver man stå stadigt i sig själv och sina värderingar. Vi behöver lära oss att leva med större osäkerhet och avsaknad av enkla lösningar, utan att tappa fotfästet.
När omvärlden förändras i allt högre takt, liksom graden av oförutsägbarhet, kommer ledarskapet i allt högre grad att handla om att förstå och hantera komplexitet. Och våra ledare behöver vara förebilder i att hantera den frustration som osäkerheten och komplexiteten skapar.
Tredje generationens coaching utgår ifrån att det är en illusion att det går att skapa klarhet och trygghet i alla situationer. Däremot går det att stärka sin förmåga att stå ut med och hantera sig själv och sin komplexa omvärld. Detta är ofta en viktig del av de coachingsamtal som chefer och ledare erbjuds hos oss. På Sandahls möter du en en klok, erfaren coach med psykologutbildning i botten, som arbetar utifrån varje enskild klients mål och behov. En coachingprocess hos oss kan ha inslag av både första och andra generationens coaching, men erbjuder dessutom ett reflektionsutrymme och en process som utvecklar större frustrationstolerans och förmåga att ta sin auktoritet i ledarrollen. Tredje generationens coaching, helt enkelt. Välkommen till oss!