Därför VILL du gå till jobbet!

Vet du varför du går till jobbet? Jag menar utöver lön och trygghet. Vad är det som gör att du vill gå dit och bidra med det du kan? I min konsultroll träffar jag många chefer som inte riktigt vet varför utöver det där uppenbara med att leverera KPIer eller nå månadens leveranser.

Om jag var företagsledare skulle jag vilja att mina ledare och medarbetare jobbar med blod, svett, tårar och skratt. Jag skulle också vilja att de åkte från jobbet med mer energi än de hade när de kom på morgonen. Är det möjligt i dagens kortsiktiga prestationskultur kan man undra? Jag vill gärna tro det och vet också att det har med företagens grundläggande värderingar och kultur att göra.

Alla organisationer och bolag startades en gång i tiden med en idé om att skapa värden som underlättar på ett eller annat sätt för andra. Det spelar ingen roll om det är tjänster eller produkter eller om det är för att tjäna pengar eller göra gott för andra. Poängen är att denna grundidé, själva syftet med verksamheten ofta går förlorad under åren och ersätts med mer kortsiktiga strategier som affärsidéer, verksamhetsplaner, marknadsplaner, KPIer, avkastning, ROI etc. Om jag spetsar till det så är det kortsiktigt, tråkigt och känns inte alls stimulerande. Och känns det så, då vill jag som medarbetare ha riktigt bra betalt för att kompensera för ett ”tråkigare” jobb.

Handen på hjärtat, hur är det hos er och för dig?

Jag är övertygad om att alla människor vill bidra till framgång för andra. Detta stöds även av Dan Pink, som säger att efter trygghet och tillräcklig lön strävar vi människor efter egen kontroll, en känsla av yrkesskicklighet och att tjäna ett större syfte; ”to feel a sense of Purpose”.

Om detta är sant, så kan vi direkt koppla detta till organisationers ”Varför”. Varför finns vi? Vad är det vi tror på som driver oss till att vilja vara med och bidra till det där som är större än oss själva? Ett äkta och tydligt syfte gör att jag kan ta ställning och välja att vilja vara med.

I min konsultroll brukar jag utmana ledare och VDar med detta resonemang och utmana dem att hitta sitt eget ”Varför”. Kroppspråket brukar skvallra genom att de knyter näven eller pekar med hela handen när de pratar om det som är viktigt och äkta för dem. Efter det kan vi tillsammans koppla det till organisationens syfte och se om de matchar eller inte och hur det skapar energi eller inte för medarbetarna.

Jag tror alla organisationer tjänar på att se över eller hitta tillbaka till sitt ”Varför” och ta den kraften med sig i sin kommunikation, både internt och externt. Samla medarbetare och kunder som delar er vision och det ni tror på. Det är med dem som ser och delar det ni tror på som ni hittar de bästa samarbetena och win/win situationerna.

Lyckas ni med detta blir ni en värdestyrd organisation man väljer att arbeta för och bygger en kultur som skapar energi istället för att suga energi.

Jag tror att utvecklingen går emot att duktiga arbetstagare mer och mer väljer sina liv och i det också sina arbetsgivare och chefer. Håller du med?

Läs mer om Sandahl Partners och våra tjänster här

Källor:

Ted Talks

Simon Sinek

Dan Pink

Föregående
Föregående

Digital transformation kräver nya glasögon

Nästa
Nästa

Vi som var så överens..