Kundintervju med UllaCarin Hammarlund, avdelningschef för omsorgs- och socialförvaltningen i Lidingö stad.

Lidingostad

Kan du berätta kort om insatsen

Jag har själv gått i handledning hos Sandahls sedan 2007 och eftersom det den senaste tiden hänt mycket i vår organisation och ledningsgrupp kände jag att vi behövde utveckla oss. Jag kände till Susan Wheelans teorier sedan förut och tyckte att de passade att jobba vidare utifrån. Därför beställde vi en utvecklingsdag för ledningsgruppen av Sandahl Partners.

Vad ledde insatsen till konkret?

Vi kunde tydliggöra ansvar, uppdrag och förväntningar inom gruppen.

Skriftliga dokument om ledningsgruppens ansvar skapades och vi har fått struktur på protokollförande.

Vilka skillnader ser du på gruppens fungerande efter insatsen?

Idag är gruppen väl förberedd och vi har tydliga syften och mål med vårt arbete. Mötena leds mer professionellt nu och alla deltar konstruktivt. Ansvar och rollens betydelse känns tydligare.

Jag har en checklista utifrån Wheelans teorier som vi går igenom med jämna mellanrum för att se var vi är i gruppen och vad vi fortfarande kan utveckla och arbeta med.

Vilka är framgångsfaktorerna tror du?

Att det i gruppen finns ett engagemang och vilja att göra bra ifrån sig.

Jag vågar också bjuda in mer och få konstruktiv kritik.

Vem skulle du rekommendera att göra motsvarande insats?

Jag skulle rekommendera ledningsgrupper att göra detta arbete med jämna mellanrum.

Vad uppskattar du hos Sandahls konsult/-er?

De är mycket duktiga på att skilja på person och funktion. Det är en fördel att de är psykologer i grunden och verkligen har förståelse på individnivå. Konsulten vi har arbetat med lyckas hålla fanan högt samtidigt som hon varit inkännande och förstått problemen.

 

Läs vad andra kunder tycker om Sandahl Partners här