Dansa – Pausa

Min förra blogg handlade om att vi faktiskt fördummas av att göra flera saker samtidigt (läs här om multitasking). Men hur ska man göra då om kraven på leverans och ökad effektivitet ständigt ökar och dygnets 24 timmar är konstant? Jo vi måste arbeta smartare – inte mer!

De flesta uppgifter vi utför idag kräver ett betydande mått av koncentration. Framförallt på arbetet men även i hemmet och på fritiden. Det aldrig sinande flödet av information och uppgifter som ska slutföras kräver att vi kan hålla fokus på det som är viktigt och kunna stänga ute det som inte är av betydelse.

Förmågan att hålla sig koncentrerad under en längre tid är begränsad. Vår hjärna behöver stunder av mental paus. Även när vi inte fokuserar helt på en uppgift arbetar hjärnan för fullt men på ett annat sätt. När vi låter tankarna vandra eller ägnar oss åt introspektion, dvs. fokuserar inåt istället för utåt, kopplar hjärnan om till andra neurala banor och aktiverar det så kallade Default Mode Network (DMN). En av DMNs uppgifter är att processa tidigare information, konsolidera och skapa mening åt det hela. Du känner säkert igen att de flesta av dina briljanta idéer eller lösningar på ett knivigt problem har kommit till dig under en promenad, när du legat avslappnad i soffan eller när du var på väg att somna. Det är den där aha-upplevelsen efter en lång tid av frustration jag talar om. Kreativitetsforskningen har länge fokuserat på vikten av dessa mentala pauser.

I en genomsnittlig arbetsmiljö klarar vi att hålla oss koncentrerade 45 minuter, sen talar kroppen om att den behöver en paus. Vi gäspar, flackar med blicken, låter tankarna vandra osv. Hur kommer det sig då att vi ändå inte lyssnar på kroppens signaler? Vi människor styrs till stor del av de kortsiktiga konsekvenserna av våra beteenden. Med det menar jag att vi har så lätt att tänka ”vi kör på när ångan är uppe”, ”det går fortare om jag gör det själv” osv. där vi egentligen skulle tjäna på att ta den välbehövda pausen, delegera en uppgift för att fokusera på det som egentligen är viktigt även fast det tar bort tid för stunden.

Vid perioder av hög arbetsbelastning eller när dina uppgifter kräver hög koncentration se till att lyssna på kroppens signaler och ta en välförtjänt paus så kommer din produktivitet öka.

Här kommer en enkel teknik som jag kallar Power hour. Prova den när du behöver fokusera på en viktig uppgift:

1. Börja med att eliminera alla distraktioner. Blocka 75 minuter i din kalender. Stäng av funktionen där mailen poppar upp, stäng ned dokument och webbsidor på datorn som inte har med din aktuella uppgift att göra. Stäng av ljudet på telefonen och sätt dig i ett rum där ingen stör dig. Arbeta koncentrerat i 20 minuter.

2. Efter 20 minuter tar du en 2 minuters mikropaus. Sträck på dig, drick ett glas vatten, ta ett par steg runt i rummet.

3. Därefter återgår du till koncentrerat arbete i ytterligare 20 minuter. Kom ihåg – inga distraktioner. På detta vis blir du mer proaktiv än reaktiv!

4. Vid nästa mikropaus (2 minuter) rör du på dig igen. Plocka äpplen som i Friskis och Svettis eller dansa (om du sitter i ett fönsterlöst rum eller inte är rädd för att göra bort dig).

5. Nu är vi inne på den sista intensiva arbetsintervallen. 20 minuter.

6. Efter att ha avslutat den sista arbetsintensiva delen tar du en längre paus på 10-15 minuter och gör något som inte är relaterat till arbetet! Prata med en kollega, ta en promenad.

Om du följer dessa steg lovar jag att du kommer hålla dig mer fokuserad. Gör det helst på morgonen när dina energinivåer är på topp och försök istället boka in möten på eftermiddagen.

Referenser: Kort introduktionsfilm om Default Mode Network

https://www.youtube.com/watch?v=6A-RqZzd2JU

Ariga, A., & Lleras, A. (2011). Brief and rare mental “breaks” keep you focused: Deactivation and reactivation of task goals preempt vigilance decrements. Cognition, 118, 439-443.

 

Vill du veta mer om Sandahl Partners och våra tjänster? Kontakta oss gärna på info@sandahls.se