Finta bort distraktionerna och andas

Det finns många både fysiskt möjliga och fysiskt omöjliga övningar som lovar medveten närvaro, ljuvligt välmående och lyckligt liv. Oavsett om du som läser detta är inbiten närvarotränare, eller en sund skeptiker till allt vad medvetet-nånting heter, vill vi på Sandahls slå ett slag för något som kallas centrering*. Här bjuder vi på en lättvariant.

Många är metoderna att försöka bromsa upp för att ”vara i nuet”, och har du försökt dig på att förändra dina beteendemönster och hamnat i gamla hjulspår igen är du i gott sällskap.

Målet med centrering är att lugna ”pladdret” i våra hjärnor och hjälpa våra kroppar ner lite i varv, så att vi kan bli mer fria från sådant som distraherar oss från att vara närvarande just här och nu. ”Och varför skulle man vilja det?” kanske skeptikern tänker. ”Även om det blir lite stressigt med ett huvud fullproppat med både dåtid och framtid och ett snabbt tickande hjärta, så hjälper det ju till att få saker gjorda.” Frågan är kanske om det verkligen gör det? Vi tar ett exempel; du ska delta i eller leda ett möte med din arbetsgrupp.

En stressig ”halvmedveten frånvaro” tenderar att få andningen att hamna längre och längre upp i bröstkorgen. Detta interaktionsspel mellan din hjärna och kropp kan råna både dig och din omgivning på förmågor du faktiskt har. genom att du blockerar ditt eget tillträde till dina känslor och tankar som kan bidra till arbetsgruppens utveckling. Det är heller inte osannolikt att minst en eller flera av dina kollegor eller medarbetare gör precis samma sak. Oavsett om det som pågår i din kropp är något som springer snabbt, eller något som lunkar på lite lagom fast i en annan roll än den du ska ha på själva mötet, kan centrering vara bra. Gör såhär:

1. När du märker att det ”pladdrar” i hjärnan när du sitter och väntar på mötesdeltagarna, tänk på det som du då redan gör, nämligen andas. Fokusera på andningen, och att låta andningen sjunka ner i magen.

2. Sätt dig med båda fötterna i marken och känn att du sitter stabilt på stolen. Låt blicken vila nedanför dig på bordet.

3. Ge dig tid att följa din andning ut och in från magen.

4. Precis som Paul Sundlin skrev i sitt blogginlägg ”Jaget och jobbet” påminn dig om varför du befinner dig där du är, och vad som är din roll.

5. Tillåt dig att lämna det som inte hör till mötet utanför mötet, och fortsätt fokusera på din andning från magen.

6. När du känner att du kan släppa det som inte hör till mötet, se upp och möt dina mötesdeltagare när de kommer som medlemmar av arbetsgruppen och inte enbart som personliga relationer.

Om du märker att du har svårt att centrera dig, var tillåtande i detta. En inre strid om att du inte lyckas tenderar att skapa ännu mer inre strid. Tillåt dig att gång efter annan träna på att centrera dig och orientera dig till det sammanhang du befinner dig. Då hjälper du dig själv att utveckla nya beteendemönster, tankemönster och känslomönster. Ett ökat tillträde till dina känslor och tankar kan bidra till både din yrkesrollsmässiga utveckling, din arbetsgrupps utveckling, och vem vet kanske även din personliga utveckling. Vad tror du, kan ”vara i nuet” få en till chans?

*Centreringsbegreppet och ursprunglig praktik är hämtat från Y. Agazarians System-Centered Core Skills.

 

Vill du veta mer om Sandahl Partners och våra tjänster? Kontakta oss gärna på info@sandahls.se