Litteraturtips

SAVIKlar kommunikation – SAVI

(Ben E. Benjamin, Ph.D., Amy Yeager och Anita Simon, Ed.D)

Alla vet hur plågsamt och ineffektivt det är med samtal som går snett. Nu kommer boken Conversation Transformation på svenska, under namnet Klar kommunikation – SAVI. Boken beskriver ett antal vanliga samtalsfällor och ger praktisk handledning i hur man kan hantera desamma. Utgångspunkt för boken är SAVI, System för att Analysera Verbal Interaktion, en gedigen teoretisk modell för att förstå och utveckla kommunikation mellan människor.

 

FÖRLAG: Studentlitteratur

ISBN: 978-91-44-09028-3

 

Ta din roll på jobbet!ta din roll på jobbet!

(Anna-Lena Sundlin och Paul Sundlin)

Hur kommer jag till min rätt på jobbet? Hur ska jag få grepp om vad som förväntas av mig? Hur får vi bättre flyt i samarbetet? Kan vi få våra möten att fungera bättre? Boken “Ta din roll på jobbet!” guidar dig genom arbetslivets verklighet på ett vardagsnära sätt. Genom praktiska övningar och konkreta exempel får du handledning att ringa in vilka förutsättningar som krävs och vad du själv kan göra för att få det att fungera på jobbet

 

FÖRLAG: LIBER
ISBN: 9 147 096 853

 

taking-up-your-role-coverTAKING UP YOUR ROLE

(Anna-Lena Sundlin och Paul Sundlin)

This practical guide translates complex concepts from systems theory and group development research into clear, straightforward language. The authors bring these ideas to life with concrete examples from a wide range of industries, together with exercises to help you address the challenges of your specific work situation.

 

 

FÖRLAG: Caltalyst Communications Press

ISBN: 978-0-9858721-3-7

Trana LedarskapTräna ledarskap

(Sara Henrysson Eidvall och Palle Lundberg)

En inspirerande bok för alla som redan är ledare eller som är på väg att bli det. Här får du konkreta och verklighetsbaserade övningar för att träna ditt ledarskap. Du får lära dig hur du planerar och följer upp din träning. Genom att ta din roll som ledare blir du tydligare och det blir lättare för medarbetarna att följa dig mot det gemensamma målet – en effektivare verksamhet.

 

FÖRLAG: LIBER
ISBN: 9 147 095 261

 

WheelandSkapa effektiva team

(Susan Wheelan)

Hur skapar man effektiva och högpresterande team? Hur får man medlemmarna i en grupp att trivas och vilja göra sitt bästa? Hur ska en ledare hantera gruppen under olika utvecklingsstadier och när det uppstår konflikter? Boken “Att skapa effektiva team” är en praktisk handledning för hur man bygger upp team steg för steg och hur man lyckas bevara deras topprestationer.

 

FÖRLAG: STUDENTLITTERATUR AB
ISBN: 9 144 054 912

 

autobiographyAutobiography of a theory

(Susan P. Gantt och Yvonne M. Agazarian)

Systems-centred theory is one of the most im-portant development in group-analytic thinking in the last 40 years. In this book Yvonne Agazarian, who has contributed significantly to its development, traces the evolution of her ideas and their application to create a meta-theory of living human systems.

 

 

 

FÖRLAG: JESSICA KINGSLEY PUBLISHER
ISBN: 1-85302-847-9

 

SCT in action(Susan P. Gantt och Yvonne M. Agazarian)

As this book amply demonstrates, SCT has turned out to have powerful organizational applications. With its theory of living human systems rather than a separate theory of organizations or of organi-zational behavior, it uses concepts that easily map onto organizational life.

 

 

 

 

FÖRLAG: KARNAC BOOKS
ISBN: 1-88575-446-0

 

 

Chef med känsla och förnuftChef med känsla och förnuft

(Christer Sandahl, Erica Falkenström och Mia von Knorring)

Att vara chef är en känslomässig verksamhet, en verksamhet som ofta utspelar sig under hög yttre press och med chefen mitt på scenen. Det handlar inte bara om att vara strategisk, fatta beslut och hantera andras känslor utan också om att hantera sina egna känslor. Chefskap innehåller många olika känslomässiga dilemman såsom synlighet, beroende och ensamhet.

 

 

 

FÖRLAG: NATUR & KULTUR
ISBN: 9 789127 119741

 

Conversation transformation

(Ben E. Benjamin, Ph.D., Amy Yeager och Anita Simon, Ed.D)

Repair communication breakdowns on the spot and drive positive results in every conversation. Failed conversations can take a heavy toll on our professional and personal lives, threatening to damage relationships, erode trust, and make it impossible to resolve conflicts, reach decisions, or achieve mutual understanding. “Conversation Transformation” gives you practical guidelines for managing the six most common (and aggravating) conversation killers: yes-buts, mind-reads, negative predictions, leading questions, complaining, and verbal attacks.

 

FÖRLAG: MC Graw-Hill Professional
ISBN: 978-0-07-176996-9