Dämpa karisman

”Dämpa karisman, lilla vän.” Min kamrat lät trött och tittade på mig med välmenande blick efter att jag ännu en gång skämtat på gränsen, och passerat den för ungefär fem minuter sedan. Skämtet var tyvärr faktiskt inte ens roligt. Det var i det ögonblicket jag förstod att jag ännu inte fyller idealprofilen för en blivande psykolog som bör ha stora lyhörda öron och liten men klok mun. Hade jag lyssnat in min omgivning och tänkt efter någon sekund extra hade jag nog inte dragit det där skämtet.

I arbetssammanhang är det än viktigare att lyssna in sin omgivning om du, liksom jag, är benägen att ta socialt utrymme och upplevs som karismatisk i överkant. ”Ta din roll på jobbet” skriven av Anna-Lena och Paul Sundlin är en handbok i att skilja på roll och person i arbetssammanhang med tips och övningar. Genom att minska antalet beslut och situationer där vi låter våra personliga drivkrafter styra för mycket, kan vi lägga fokus på rätt saker och bli mer effektiva. Konsten att ta sin roll i en given kontext är med andra ord något de flesta organisationer gynnas av att arbeta med.

Ett exempel på bristande ”roll-tagning” är humor i fel kontext:

  • Att hantera en tryckt situation med ett nervöst skämt

o   På ledningsgruppsmötet har en kollega just rapporterat att ett projekt inom hens avdelning fallit platt med konsekvensen att ett antal medarbetare kommer att bli uppsagda efter en lång tids påfrestningar. Stämningen är tung och sammanbiten när en kollega abrupt utbrister ”Jaa, men nu kommer de i alla fall ha all fritid i världen att återhämta sig på!” med ett ängsligt skratt.

  • Att möta en kollegas problem med att vara klämkäck

o   Din kollega berättar om sin oro över att sannolikt inte nå sin budget när ni är ute på lunch tillsammans, varav du med glimten i ögat svarar: ”Var inte så känslig! Det löser sig säkert ska du se, solen kommer att stiga imorgon också!”

  • Att använda sarkasm för att uttrycka frustration inför en kollega

o   ”Ja, det låter ju som en strålande idé, för det har vi ju aaaaldrig prövat innan. Genialiskt du.”

När vi på det här sättet halkar ur vår roll tenderar vi också att slå våra kollegor ut ur roll och in i mer personstyrda beteenden. Fundera gärna nästa gång du känner impulsen, eller kommer på en kollega med ett skämt som inte riktigt tas emot av gruppen, om det verkligen är rätt tillfälle i relation till rollen och sammanhanget? Genom att stanna upp och reflektera över vad som är ditt personliga motiv respektive vad som behövs i din roll, kan du fatta smartare beslut. Dessutom tillkommer bonusen att du samtidigt hjälper dina kollegor att ta sina roller.

Med det sagt, sluta för guds skull inte skratta och skämta tillsammans i lunchrummet, men var medveten om när det är tillfälle att dämpa karisman och vara lyhörd för omgivningen.

 

Vill du veta mer om Sandahl Partners och våra tjänster? Kontakta oss gärna på info@sandahls.se